Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Enneagram 4-es – A Művész

2012.03.20

 

Erősségei: Rendkívül kreatív, képes arra, hogy élményeiből újat, értékeset hozzon létre, gyakran van valamilyen művészi képessége. Nagyfokú önismerettel rendelkezik, befelé figyel, tisztában van érzéseivel, vágyaival. Képes a megújulásra, érzékeny és intuitív, igen jó, egyéni ízlése van, finom tapintatos és jószívű. Kiválóan kommunikál, pontosan fejezi ki önmagát, különösképpen érzéseit, képes másokból is előcsalogatni az érzelmeket, inspirálni másokat.
Fő indítéka: Megtalálni önmagát, saját jelentőségét, belső élményeiből stabil, kiegyensúlyozott identitást akar létrehozni
Fő félelme: hogy valami baj van vele, hiányzik belőle valami, nincs igazi személyisége, saját jelentősége.
Jellemző mondata: „Más vagyok, mint a többi ember, engem nem értenek meg a többiek.”

Általános jellemzés:
A Négyes önelemző, főleg az érzelmek terén. Alapvető életérzése, hogy különbözik másoktól, különlegesnek érzi magát. Úgy gondolják, hogy nem hátköznapi emberek, senki nem képes megérteni őket, ezért maguk felé fordulnak. Erősen foglalkoztatja saját identitásának kérdése. Mindent intenzíven akar átélni, még negatív érzéseit, fájdalmait is. Folyamatosan dolgozik önmaga „megjavításán”.

Törekszik arra, hogy hű legyen önmagához, természetesen viselkedjen. Miközben fájdalmasan éli meg különbözőségét, egyúttal hangsúlyozza is. Ezért egyedi gondolkodást, ízlésvilágot, öltözködési stílust alakít ki. Nem követi a divatot, hanem egyedi és ízléses ruhát visel; szereti a természetes anyagokat; visszafogottan feltűnő. Olyan sminket használ, ami természetesnek tűnik, igen fontos számára, hogy természetes, harmonikus külseje legyen. Lehet, hogy turkálóból öltözködik, de a ruházata mindig stílusos, és egyéni.
Kedveli a figyelmet, az érdeklődést, de nem törekszik arra, hogy egy társaságban központban legyen, inkább visszahúzódik.

A világot saját érzelmi állapotaik alapján vizsgálja és próbálja megérteni. Ennek az a veszélye, hogy egy idő után már összetéveszti szubjektív érzelmi állapotát a valósággal. Tudatosan akarja megismerni önmagát, hogy biztos, stabil identitása alakulhasson ki. Érzelmei azonban túlságosan változékonyak ahhoz, hogy stabil identitásérzést építhessen rájuk. Ezért a Négyes egyre inkább befelé fordul a belső párbeszédek, a fantázia és az illúzió világába.

Amit a négyes legjobban utál, az a hétköznapiság és az unalom. A mindennapi életben ezért ritkán érzi igazán otthon magát, és nehezen kerül harmóniába környezetével.
Kedvenc évszaka az ősz. A természet finom haldoklása melankóliát sugall, amit a négyes kedvel.

 

Altípusok

Önfenntartó: a rettenthetetlen

A rettenthetetlen négyes az az, aki elhatározza, hogy sikeres lesz tragikus sorsa ellenére is. Ezek azok, akik harcosan és tüzesen törnek a sikerre. A rettenthetetlenség azt jelenti itt, hogy: érvényesülök.

Megjelenhet ez azonban úgy is, hogy veszélyes módon élnek a periférián. A négyes, hasonlóan a nyolcashoz, érezheti azt, hogy a normális társadalmi törvények rá nem vonatkoznak. Energia tölti el őket, ha szélsőséges helyzetbe kerülnek, amikor az életben maradás a tét. Ezek általában nagyon energikus, kreatív emberek. És mégis van egy olyan jellege a dolognak, mint amikor a részeg keveredik a kötéltáncos kifeszített kötelére.

Orson Welles és Francis Ford Coppola példázzák ezt a jelenséget. Az utóbbinak például a Keresztapa filmekből származóan milliói vannak a bankban, és mégis újra és újra kockára tesz mindent a következő körben.

A rettenthetetlen négyes első megjelenésre emlékeztetne a hármasra. Kemény héjú, hajtós produkálási késztetésük van. De ez nem a hármas hatékonyság érzéséből fakad. Ez abból az érzésükből származik, hogy hibásak, de akkor is megcsinálják. Ha egy kicsit megérinted őket, azonnal szomorúságot találsz. Azt, hogy ők valójában nem igazán jók.

Szociális: szégyen

A szociális négyes gyakran jeleníti meg a dezorientált típust. Van egy olyan érzése az embernek, hogy egy őket körülfogó zavar-felhőben utaznak keresztül a világon. Ez abból fakad, hogy mélységesen nem találják a helyüket. Az ebből fakadó szégyen a szociális négyes életének minden területét átjárja. Ritkán lehet azt tapasztalni, hogy az ilyen ember ezt a dolgot a nyilvánosság színpadára viszi. Azt hiszem, hogy Judy Garland egy ritka kivétel.

Szexuális: versengés

A versengő négyes gyökerei a pénisz-irigységben rejlenek. Minden kapcsolatában van egyfajta versengés, de különösen a partnerével szemben. Ha a partner vesz valamit, akkor benne is fellép egy égető vágy arra, hogy elrohanjon és vegyen magának is valamit.

Ezek a legjobban öltözködő emberek az Enneagramban. Az öngondozásra és vásárlásra rengeteg időt fordítanak, azért, hogy egy laza, véletlenszerű, természetes látszatuk legyen. Míg a szociális négyes magára húzhat használt holmi, és nem igen ügyel a diétára, a szexuális négyes sokkal könyörtelenebb magával szemben. Ezek a nagy vásárolók, hatalmas ruhatárakkal. Prince egy szexuális négyes.

A kettősség analitikus oldalán a szexuális négyes gyakran úgy jelenik meg, hogy éles, nagyképű, fontoskodó, véleményéhez makacsul ragaszkodik.

 

A négyes két oldala:

A négyes analitikus / dezorientált. Ahogy másutt is, mindkét pólus jelen van, de a világ felé mutatva az egyik dominál. A dezorientált típus klasszikus esete a szédült nő. Ez megnyilvánulhat térképeken, helyeken mutatkozó tájékozódási képtelenségben, vagy csak abban, hogy képtelen egy társalgást követni. Két fontos gyökere van. Az egyik a már említett gyökértelenségi, elvágottsági érzés. A másik az az, hogy a négyes állandóan annyira el van foglalva saját emocionális drámájával, hogy a világ maradék részére alig tud figyelmet fordítani.

 

Részletes jellemzés:

Gyermekkor:
A legtöbb Négyes „normális, eseménytelen gyerekkorról számol be, melyben nem voltak tragédiák, drámai események. A gyerek azonban mégis magányosnak érezte magát. Úgy érezte, hogy a szülők nem ismerik, nem értik őt. A nevelés, irányítás, visszajelzés valamilyen „általános” gyereknek szól, nem személyesen neki. A személyesség hiányából fakadt, hogy a gyerek „másnak”, különbözőnek érzi magát, és korán visszavonul az álmok, a fantázia birodalmába.
Más négyesek gyermekkora viszont az elveszett paradicsom története. Csecsemő, kisgyerekkorában imádták, körülötte forgott a világ. Azután történt valami (pl. kistestvér születése, a szülőkkapcsolatának megromlása, válás, stb.). A gyerek úgy érzi: kitaszították a paradicsomból őket. Amit a gyermek észlel, az az, hogy valami elromlott, és hogy ő a hibás. Valami baj van vele. Ezt az élményt, a szeretetvesztést, mint fájó sebhelyet viszi tovább magával. És azt, hogy „valami baj van velem”.

Szenvedély
Az irigység szenvedélyétől hajtva, a négyes mélységes önértékelés-hiányt érez és folytonos összehasonlításra van szüksége másokkal. Van egy olyan érzése, hogy az enyém nem olyan jó. A négyes károsultnak érzi magát amiatt, hogy a kerítés túlsó oldalán a fű zöldebb. Valaki másé mindig jobb. Mindenki más boldogabbnak tűnik. Mindenki másnak tökéletes kapcsolata van.

Van a négyesben egy olyan érzés is, hogy nincs elég. Imád mások otthonában körülnézni, és felmérni azt, hogy a házigazdának hogy megy. Lehet bennük túlköltekezési hajlam, hogy egyre több és több materiális dolgot szerezzenek. Ez a vásárló, az áruházi szarka otthona. Apró bűncselekményekbe keveredhetnek.

Minél távolabbi valami, annál szebbnek tűnik. És ahogy közeledik, egyre rosszabbnak tűnik. A négyes élete gyakran hajótörések sorozata embereken és dolgokon, olyanokon, amiket eleinte birtokolni akar. Amint megszerzi azonban, az rögvest hamuvá válik a kezében. Woody Allen mondta egyszer: Sohasem tartoznék olyan klubhoz, amelyik felvenne tagjai közé.

Ezek azok az emberek, akiknek valódi szomorúság tükröződik a tekintetükben. Az élet jobb a múltban vagy a jövőben. Melankólia van a múlttal kapcsolatban, vagy vágyakozás a herceg után, aki majd eljön fehér lovon. Amint közeledik azonban, egyre inkább láthatóvá válnak hibái, a szemölcsök az arcán, a tökéletlenségek. A lényeg az, hogy a jelenben nem jó semmi. Ez a nagy vágyakozások helye. Az ilyen ember hiszi azt, hogy az ő érzelmei mélyebbek, mint a többieké. Ami az igazság ezzel kapcsolatban, az az, hogy ezek az emberek tudják a legszélesebb érzelmi skálát megjeleníteni, kifejezni. Miközben mélyen éreznek, ezt még fel is nagyítják. Ez a melodráma helye.

Ha vásárolni mész egy négyes társaságában, és veszel egy pulóvert, rögtön ő is úgy érzi, hogy vennie kell egyet. Ha kapcsolatban vagy egy négyessel, és van egy szeretőd, ő azt fogja érezni, hogy neki kettő van.

Idealizálás
A négyes elképzelése saját magával kapcsolatban nemcsak az, hogy ő egyedi, hanem speciális is. Az idealizálás itt: Elit vagyok. Miután elkészítettek engem, az öntőformát összetörték. Van bennük egy elitizmus, és emellett egy elkülönültség. A másik oldalon azonban egy olyan érzés is jelentkezik, hogy: Nem vagyok olyan jó, mint… – és ez táplálja irigységüket.

A négyesekkel kapcsolatos egyik diagnosztikus kritérium az, hogy speciálisnak érzik magukat. Mintha Isten fél órát dolgozott volna az összes emberen, és külön 45 percet a négyeseken. A négyes gyakran művész, vagy elit körökben forog, intellektuális emberek vagy bohémek között, vagy más szélsőséges csoportban.

Beszédstílus
Ezt lamentálásnak nevezzük. A beszédtónusából is érződik. A belső, mélységes szomorúság minden óvatlan pillanatban előbukkan. Ez egyben a pletyka helye is. Ismerek olyan négyest, aki órákon át beszél barátnőjével telefonon kapcsolatairól, és arról, hogy az élet milyen kegyetlenül bánik vele.

Mivel ez is imázspont, a négyes is gyorsan reagál arra, ahogyan partnere beszél vele. A négyes lehet mulatságos, szórakoztató, csillogó, és gyakran tudattalanul szellemes. Ez főleg akkor jön ki jól, ha nem az ő tragédiája a téma.

Judy Garland egy négyes, akinek lamentálása áthatja és telíti összes előadását és szerepét. Billie Holiday azt a négyest példázza, akinek zenéje élete szomorú tragédiáját tükrözi.

A csapda
A csapda az autentikusság. A négyes nézőpontja az, hogy minden stílus. Soha sem tesz olyasmit, ami elárulná a modort, a viselkedést és a stílust. Hallottam nemegyszer négyestől, hogy órákon keresztül rettenetesen kellett WC-re mennie, de nem mert szólni, nehogy félbeszakítsa az éppen folyó társalgást. A négyes sohasem használja a WC-t szeretője lakásán, mert ez túlságosan durva dolog.

Ezek azok az emberek, akik órákon át sminkelik magukat azért, hogy úgy nézzenek ki, mintha egyáltalán nem lenne smink rajtuk. Az Esalen-ben egy csomó nő egyáltalán nem visel make-up-ot, de a négyes mindig. Ezt azonban az előbb említett módon teszi. Ez egy kísérlet arra, hogy autentikus, természetes, kislánynőnek tűnjön. Ez erősen különbözik attól attól a stílustól, ahol magassarkú cipő és erőteljes smink jelenik meg. Ez kísérlet arra, hogy természetesnek látszódjék. Amit a négyes utál, az a nem-eredetiség és az unalom.

A négyes önmagát unikumnak, eredetinek és természetesnek tartja. Nem akarja, hogy tudd, hogy kontaktlencséje, sminkje vagy kozmetikumja van. Ez csak a természetes kifejezése annak, aki vagyok. Ami okvetlenül figyelmet érdemel, az különleges öltözködési stílusa. Ez gyakran a cipőben nyilvánul meg. A négyes nő lábán mindig káprázatos cipő van. És ez valamilyen formában a férfi négyesre is igaz. Gyakran már a cipőjükről, annak különlegességéről, egyediségéről fel lehet őket ismerni.

Olyan ez, mintha soha nem lett volna elég jó az apukának. Megtehetett bármit, jól tanult, sportolt, de a papát nem szerezte vissza. Semmi sem volt elég jó. Az egyik csoporton volt egy négyes férfi. Első ránézésre nem volt semmi feltűnő, de saját puderkék meditációs párnája volt. A zoknijai színben és harmóniában remekművek voltak. Ha nem egyformát vett fel belőlük, ami egy szabados, hippi stílus, akkor is remekművek voltak önmagukban az egyes darabok, és harmonizáltak a másikkal.

Védekező mechanizmus
A négyes védekező mechanizmusa az introjekció. Nem szeretetreméltónak, sérültnek és értéktelennek érezvén magát a négyes fogja környezete összes negatív emócióját, és egyben lenyeli azokat. Míg a nyolcas tagad, a hatos pedig környezetére vetít ki mindent, a négyes minden negatív dolgot úgy vesz fel, mintha az az övé volna. Ez pszihoszomatikus rendellenességekhez, érzelmi traumákhoz és depresszióhoz vezethet. Ez egy meglehetősen sajátos védekezési mód. Ahelyett, hogy védené magát környezete negatív hatásai ellen, az összeset elnyeli.

Ezek azok az emberek, akik érzelmi testükben élnek, és nagyon érzékenyek azzal az emocionális környezettel szemben, amelyben élnek. A négyes csak bemegy egy társaságba és azonnal tudatosan észleli az érzelmi kötéseket, vegyértékeket. Ezt követi az a lépés, hogy az érzelmeket sajátjává teszi.

Az elkerülés tárgya
Amit a négyes igyekszik elkerülni, az a veszteség érzése. A négyeseknek általában két olyan eszközük van a fegyvertárukban, ami ezt az elkerülést táplálja. Az első az, hogy a négyes gyökértelennek, kitaszítottnak érzi magát, és ezért alapvetően dezorientált. Ennél sokkal fontosabb, hogy eltölti őt az üresség fekete lyukának mélységes érzése. A négyes az evési rendellenességek helye. A bulémiások gyakran beszélnek arról, hogy az ételt ennek a fekete lyuknak a betömésére használják.

A négyesek a térben és az időben mindig csak látszólagosan orientáltak. Az orientációjuk csaknem mindig valami másik emberrel kapcsolatos. Az elveszettség érzését, a veszteséget úgy kerülik el, hogy elkerülik a bennük lévő fekete lyukat, azaz valakivel kapcsolatban vannak. A hisztériások szeretetfüggőek, szeretetmániások, jobban, mint a többi fixáció, és a négyes különösen kifejezetten az. A négyes a fekete lyukat szeretetkapcsolattal igyekszik kitölteni. A stratégia tehát ez az elveszettség elkerülésére.

Gyengeségei:
Sok négyes a munkáját csak a lét- ill. önfenntartás eszközének tekinti, addig is, amíg valami jobbat, neki valót talál. Azonban nem sokat tesz azért, hogy változtasson, csak álmodozik róla.

Az álmodozás, fantázia világa könnyen elcsábítja a Négyest a valóságtól. A négyesek gyakran úgy tűnnek, mintha arra várnának, hogy az élet elkezdődjön. Vágyakoznak a herceg után, aki majd eljön fehér lovon. Minél távolabbi valami, annál szebbnek tűnik. És ahogy közeledik, egyre rosszabbnak. Sok négyes csak akkor szeret valakit teljes szívéből, ha az elérhetetlen. Ilyenkor fantáziájában gyönyörű történeteket, hosszú jeleneteket él át álmai lovagjával.

A Négyes mély és tartós kapcsolatra vágyik, azonban gyakran nem hisz benne igazán. Mélységes önértékelés hiánya miatt ugyanis azt képzeli, hogy ha valaki túl közel megy, az meglátja valódi énjét, és lelép. Fél az elhagyástól, a paradicsom újbóli elvesztésétől, ezért nem engedi magához elég közel az embereket.

Jellemző rá a folytonos összehasonlítás másokkal. Ennek eredménye változó: egyrészt másnak, különlegesnek éli meg magát, másrészt van egy olyan érzése, hogy „nem vagyok olyan jó, valami hiba van velem kapcsolatban.” Hajlamos újra és újra átélni megbántódásait, fájdalmait.

A hármasok gyakran azonosulnak munkájukkal. Kifelé figyelnek, kitalálják, hogy mi az, amit mások nagyra értékelnek, és úgy formálják magukat, hogy rendelkezzenek ezekkel a tulajdonságokkal. Úgy építik fel életüket, hogy egyre inkább úgy érzik: szerepük azonos velük.

A leromlás folyamata:
A négyes egyre inkább hajlamos összetéveszteni érzelmi állapotait a valósággal. S mivel a hétköznapok világában nem mindig él át mély érzéseket, elkezdi képzeletét használni érzelmei felkavarására. Nem a valóságra reagál, hanem fantáziájával előhívja a hangulatokat. Így válik egyre inkább kiszámíthatatlan hangulatemberré.

Minél inkább elmerül fantáziavilágába, annál kevésbé tud megbirkózni a mindennapi élet kihívásaival. A többi embertől is egyre távolabb kerül, hiszen úgy érzi, nincs elég energiája, hogy mások problémájával foglalkozzon.

Ha valaki megbántja, hajlamos nyalogatni sebeit, elmerülni az önsajnálatba. Egyre melankolikusabbá válik, valódi szomorúság tükröződik a tekintetében. Az összehasonlítások egyre negatívabbá válnak, kezdi úgy érezni, hogy a kerítés túlsó oldalán a fű mindig zöldebb.

A hétköznapi élet apró-cseprő ügyei egyre nagyobb erőfeszítésébe kerülnek, a mindennapi teendőket egyfajta belső ellenállással küzdve végzi el.

Leromlott:
A leromlott Négyes elveszíti valóságérzékét, teljesen álomvilágba vonul vissza. Belső kínlódásai miatt úgy érzi: már olyan sokat szenvedett, hogy ezt senki nem tudja jóvátenni neki. Úgy gondolja, hogy mindenki másnak könnyebb sorsot juttatott az élet. Iriggyé válik, hiszen mindenki más boldogabbnak tűnik. Mindenki másnak tökéletes kapcsolata van. Az élet jobb volt a múltban vagy a jövőben. A lényeg az, hogy a jelenben nem jó semmi.

Társkapcsolatai meglazulnak, mivel egyre kevésbé figyel másokra. Jó a stílusérzéke, ízlése fegyverré válik, lekicsinylő megjegyzéseket tesz. Úgy gondolja, hogy a szabályok nem vonatkoznak rá. S ahogy elidegenedik a többi embertől, úgy veszti el egyre inkább önmagát.

Egyre jobban csökken a felelősségérzete, nem lehet számítani rá. Kiégettnek érzi magát, úgy érzi, mindenki cserbenhagyta, miközben alig tudja rávenni magát, hogy bármit is csináljon. Mindezért egyre elégedetlenebb önmagával, érzelmi bénultságba süllyed. Vagyis azt veszti el, amire legjobban vágyott: identitását, saját személyes jelentőségét.

A személyiségfejlődés útja:
A Négyesnek, ha meg akarja találni önmagát, túl kell lépnie azon, hogy szakadatlanul önmagára, érzéseire figyel. Paradox módon, minél kevésbé keresi, annál jobban találhatja meg önmagát.
Minél jobban elmerül ugyanis önmagában, minél jobban azonosul érzéseivel, annál bizonytalanabbá válik saját identitásával kapcsolatban. Ha viszont megtanulja kellő távolságtartással, objektivitással szemlélni önmagát, érzelmi állapotait, annál stabilabbá, kiegyensúlyozottabbá válik.

Mindehhez a négyesnek meg kell találnia és meg kell gyógyítania belső gyermekét. A tudatosság és objektivitás fényében így felismerheti a saját értékeit, és azt hogy egyedi, különleges és megismételhetetlen – akár a többi ember, mint mindenki más.

Fejlett személyiség:
A fejlett Négyes munkára tudja fogni érzelmeit, anélkül, hogy elveszne bennük. Megtanul úgy hallgatni intuíciójára, belső hangjaira, hogy nyitott marad a külvilág benyomásaira is. Így érzése hangulatai a valóságból származnak, annak visszatükröződései. A fejlett Négyes nagyon érzékeny azzal az emocionális környezettel szemben, amelyben él. Csak bemegy egy társaságba és azonnal tudatosan észleli az érzelmi kötéseket, vegyértékeket. Képes a mély, empatikus, értő figyelemre, gyorsan és pontosan reagál arra, amit partnere érez vagy közölni akar. Fejlett az emberismerete, a többi ember nyitott könyv a számára.

Mivel a Négyes tudja a legszélesebb érzelmi skálát megjeleníteni, kifejezni, gyakran képes a másikat is rávezetni érzelmei elfogadására és kifejezésére.

A fejlett Négyes – mivel nem veszi túlságosan komolyan magát – gyakran nagyon kellemes partner, lehet mulatságos, szórakoztató, csillogó, és gyakran tudattalanul szellemes. A fejlett Négyes nyitott, teljesen elfogadja az életet, s annak minden jó és rossz élményét képes átszűrni önmagán, és személyiségfejlődése szolgálatába állítani. Ezért képes a megújulásra, újjászületésre, és a valóság igazán kreatív művészi megjelenítésére is.

A fejlett Négyes a Művész. Ez az a hely, ahol a művészet megjelenik az Enneagramban. Rendkívül kifinomult érzékük van az esztétikumhoz. Az Út a Nyugalom, és a Szent Eszme az Eredet. Az Eredet a négyes számára a gyökerek újracsatlakozását jelenti. Az önfenntartó négyesben az elvágottság érzése már az anyaméhben megjelenik. Más altípusok pozitív méhbeli tapasztalatokról számolnak be.

A transz-munka a négyeseknél rendkívül hasznos módszer. A négyes számára gyógyító erejű az éghez és a földhöz, mint apához és anyához való eredeti kötődés felismerése. A kozmoszhoz való kötődés a négyes számára a szent eszme. A nyugalom, az egykedvűség itt annak a felismerését jelenti, hogy az élet mélységesen tápláló és gondoskodó lehet érzelmi mókuskerekek nélkül is. Az összes négyes kapcsolataiban olyan robbanékony minőséget manifesztál, amit borotvaélen táncolásnak nevezhetünk. Tudják, hogy az érzelmi robbanások tartják őket életben. Jelen van továbbá a szívtiprásnak egy szado-mazohisztikus szeretete is.

A négyessel kapcsolatban fontos az, hogy tartósan azért szeressük őt, ami, akkor is, ha megpróbál félrevezetni. A képzete ugyanis az, hogy ha valaki túl közel megy, az meglátja valódi énjét, és lelép. Fontos az elhagyástól való félelmét is munkába venni.

Integráció / dezintegráció

Példák: Keats, Shelly, Simon de Beauvoir, Marcel Proust, Baudelaire, Edith Piaf, Heine, Csehov, Chopin, Maria Callas, Tóth Árpád, Törőcsik Mari, Domján Edit, „Füles” a Micimackóból

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.