Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Enneagram 8-as – A Harcos

2012.03.20

 

Erősségei:Határozott, önálló, magabiztos, öntudatos, erős egyéniség. Képes tiszteletet, tekintélyt ébreszteni önmaga iránt. Igazságos őszinte és szókimondó. Igen fejlett igazságérzete van, megérzi, ha valami nem egyenes. Bátor és tettre kész, határozottan kiáll önmagáért, és védelmezi mások igazát is. Született hangadó, rátermett, természetes vezető, nehéz helyzetben kezébe veszi a kezdeményezést. Kedveli a kihívásokat, szívesen választja a nehezebb utat, szeret és tud bizonyítani. Élvezi az életet, környezetével nagylelkű és figyelmes, gyakran támogat másokat, aki vele van, azt apaként védelmezi.
Fő indítéka: Azt akarja, hogy önálló legyen, megvédje önmagát, és maga határozza meg sorsát, életútját.
Fő félelme: hogy gyenge, mások bántják, mások irányítása alá kerül.
Jellemző mondata:„Képes vagyok rá, ura vagyok a helyzetnek.”

Általános jellemzés:
A nyolcas nem akarja, hogy sorsáról mások határozzanak, a maga ura akar lenni. A nyolcasok az enneagram leghatározottabb, legcselekvőképesebb személyiségei, de egyúttal ők a legnehezebben kezelhetők. Mivel a nyolcas alapvetően az alárendeltségtől fél, és a világot veszélyesnek, kíméletlenül önzőnek tekinti, amelyben az evolúció-elméletből ismert létért való küzdelem uralkodik, páncéllal veszi körül magát, elfojtja gyengeségét, sérülékenységét, gyengédségigényét, hogy megnyerje a csatát.

Mivel erős, környezetében tisztleletet ébreszt, tekintélyt sugároz, könnyen, szinte természetes módon válik vezetővé. Igen jó vezető lehet, mivel igazságos, határozottan és gyorsan dönt, uralni tudja a dolgokat. Gyakran azonban túlzott dominanciára tör, és nem tűr ellentmondást. Hajlamosak a dolgokat ellentétes polaritások között szemlélni, a világot fehérnek és feketének látja. Egy dolog vagy jó, vagy rossz, egy ember vagy a barátom vagy, vagy pedig az ellenségem.

A nyolcas bátor, bármikor kész kiállni az igazságért, hogy védelmezze önmagát, csapatát, vagy azért, hogy megvédje a gyengébbet az igazságtalanságtól. Másrészt viszont csak azt a törvényt követi, amit helyesnek tart és ami szerinte rá vonatkozik. Őszinte és szókimondó. Ha valami bántja, akkor azon nyomban meg is mondja, hogy mi az. Hajlamos a kritikára, úgy érzi, hogy az a kötelessége, hogy tudassa veled, mi a jó neked és mi a rossz veled kapcsolatban.

Ő maga azonban rosszul tűri a kritikát. Elvárja, hogy őt mindenki olyannak fogadja el, amilyen:”én ilyen vagyok és kész!” Leginkább a gyengeségtől fél, a gyengeségnek még a látszatát is kerüli. Ezért nehezen enged másokat közel magához. Gyakran előfordul, hogy az érzelmeket is a gyengeség jelének tekinti, ezért elfojtja, háttérbe szorítja azokat. Partnerkapcsolataiban azonban mély érzésekre, odaadásra is képes, gyengéd, figyelmes, szeretete azonban erőteljesen birtokló.

 

Altípusok

Önfenntartó: kielégítő túlélés

Amikor a kéjsóvárság szenvedélye az önfenntartó ösztönbe szivárog, ezt kielégítő túlélésnek nevezzük. Ha az alap túlélési szükségletek teljesülnek, az önfenntartó nyolcas jól érzi magát. Ez a helye a kemény túlélőknek, ezek az emberek élvezik a társadalmi konvenciókon kívüli életet. Örömet lelnek abban a tudatban, hogy senkire nincs szükségük ahhoz, hogy túléljenek. A hatvanas években egy nyolcas pincérként dolgozott és az akkori időkhöz képest jól keresett. Egy sufniban lakott egy hátsó udvarban. Két évig élt így. Volt tévéje, tudott fűteni, minden alapvető dolga megvolt, amit akart és valóban élvezte ezt. Más nyolcasok, akiket ismertünk, faházakban, bódékban, autókban és garázsokban éltek. Egy másik nyolcas azt mondta: a régi jógatanárom garázsában laktam és büszke voltam magamra, hogy egy halom rongyból milyen jó kis ágyat tudtam csinálni Élveztem a kalandot, és tényleg jól megvoltam ott.

Szociális: Barátság

Amikor a kéjsóvárság a szociális ösztönbe szivárog, akkor ezt barátságnak nevezzük. A barátokhoz és néha bandákhoz fűződő lojalitás válik az élet fő témájává. Ha egyszer rákerülsz a barátok listájára, akkor életed végéig ott maradsz. A szociális nyolcas sok mindent elkövet azért, hogy tiszta maradjon, állandóan konfrontálódni akar azért, hogy barátai előtt tiszta legyen. Míg ez általában érvényes az összes nyolcasra, különösen áll a szociális nyolcasra. Ez az altípus élvezi a tömeget. Ritkán lesz a szexuális altípusú az, aki közös ebédet szervez egy fél tucat barátja számára. Az egyik szociális nyolcas mondta nekem, hogy egy kosárlabda meccset a barátaival jobban szeret, mint a szexet.

Szexuális: Birtoklás/Alávetés

Míg az összes szexuális altípusba tartozó ember leginkább az egy-az-egy kapcsolatokat szereti, a nyolcasnál ez a szeretett személy birtoklásává válik. Emellett az alávetés képessége is felmerül. Ez nem szükségszerűen jelent monogámiát vagy intenzív féltékenységet. Az egyik, általunk ismert szexuális nyolcas így beszélt nyílt kapcsolatáról: Az ok, amiért nekem nem gond, ha a szeretőmnek más szeretői is vannak, az az, hogy úgy érzem, olyan szorosan össze vagyunk kötve, hogy ebből nem származhat probléma. Hiszek abban, hogy soha senki sem tudná betölteni a helyemet.

A birtoklás/alávetés ténylegesen azt jelenti, hogy totálisan birtokolni a másikat és aztán képesnek lenni teljes alávetésre is. Az, hogy ki a meghatározó a kapcsolatban, egy olyan témává válik, amit a nyolcas arra használ, hogy elkerülje a nyílt, lágy, sérülékeny érzések megjelenését és az intimitást.

 

A nyolcas két oldala:

A nyolcas Puritán / Hedonista. Ez a kettősség a túlzás kifejezésének különböző stílusait tükrözi. Hasonlóan az összes többi fixációhoz, a polaritás mindkét pólusa jelen van. A puritán nyolcas mindenki számára, aki ismeri őt, a munkával kapcsolatban mániákusan megszállottnak tűnik. A tovább és keményebben dolgozás és a korábban felkelés annak a túlzásba vitelnek a megnyilvánulása lehet, amit a puritán nyolcas arra használ, hogy a kapcsolatokban hatalmi pozíciót szerezzen. Miközben egyidejűleg számtalan dolgot intéz, a puritán nyolcas láthatólag állandóan az idő szorításával küzd. Munka után ezek az emberek keményen ihatnak és élhetnek, olyanok lehetnek, hogy hedonistának tűnnek bárki számára, akinek nem ez a fixációja.

A hedonista nyolcas stílusa az, hogy nem azzal henceg, hogy milyen keményen dolgozik, hanem azzal, hogy milyen sokáig maradt ki előző éjszaka. A hedonista nyolcas büszke arra, hogy nem dolgozik túl keményen, így több ideje jut a partikra.

A többi fixációhoz hasonlóan, a nyolcasban is állandóan megvan a kettősség mindkét pólusa, de ezek közül az egyik válik azzá a stílussá, amit a világ felé mutat. Bármelyik stílust is alkalmazza, ezt azért teszi, hogy domináljon, hogy elkerülje az érzelmi sérülékenységet és hogy bizonyítsa felsőbbrendűségét.

 

Részletes jellemzés:

Gyermekkor:
A legtöbb nyolcasnak túlságosan korán kellett felnőnie. Ennek több oka lehet: apa nélküli család, gyenge, támogatásra szoruló anya, veszélyes környezet, egy kiszámíthatatlan, erőszakos felnőtt családtag, stb. Az is lehet, hogy a család normális, konszolidált, de nem tudott mit kezdeni a kis nyolcas temperamentumos, kalandvágyó természetével. Problémás gyereknek tekintették, nem egyszer ráosztották a „bűnbak” szerepét, mindenesetre következetlenül büntették. Megbüntették olyan dolgokért, amit nem tett meg és megúszott olyasmiket, amit elkövetett. Ez aztán egy olyan érzést alakított ki benne, hogy a törvények önkényesek. Más nyolcasok úgy érezték, hogy gyerekkorukban elhagyták, elárulták őket, pl. azért, mert kollégiumba, bentlakásos iskolába kerültek. Úgy érzik, hogy szüleik nem voltak ott, amikor valóban szükség lett volna rájuk.

A túlélés érdekében a nyolcasnak ki kell alakítania egy páncélt, egy kemény külsőt. Korán eldöntötte: nincs szüksége másokra, neki kell gondját viselnie saját magának, védelmezni kell magát az ellenséges világgal szemben. Szabályit maga hozza és csak azokat követi.

Szenvedély
A nyolcas motorját a kéjsóvárgás működteti. Nem szükségszerűen szexuális értelemben, bár ez is jelen lehet, hanem az élet és életmód túlfogyasztásának értelmében. Ha éppen szexről van szó, a nyolcas vagy túl sokat csinálja, vagy állandóan ezzel van elfoglalva; ha a pillanat öröme az evés, akkor a nyolcas túl sokat fog enni. Bármit is tesz, azt túlzásba viszi. Ezek az emberek gyakran halnak meg májzsugorodásban, köszvényben és szifiliszben.

A nyolcasnak nehéz bármit is mérsékelt módon csinálnia. Az alábbiakban egy olvasói levelet mutatunk be: A férjem öt éve ment nyugdíjba és még mindig nem tud lecsillapodni. Ha kocsit vezet, tülköl az előttünk menőre, mivel az nem indul elég gyorsan a zöld lámpánál, a boltban gorombaságokat morog, mert az előttünk álló högynek egy csekket kell írnia. Az ételét felfalja. Én még le sem ülök és ő már a felén túl van. Ha sétálunk, mindig három lépéssel előttem jár, azt mondja, vánszorgok. Neki nincs magas vérnyomása, de az enyém szépen kúszik felfelé.

Ez a nő valószínűleg egy nyolcasról ír. Arról a fajtáról, aki azt mondja: „Én nem kapok gyomorfekélyt, én adom azt.” Vagy valami ilyesmit: „Akkor is igazam van, amikor tévedek.” A másik két düh-pont nem ilyen módon fejezi ki mérgét. A kilences azt hiszi, hogy helytelen dühöt érezni és öntudatlanná válik. Az egyesek ezzel ellentétben tapasztalják dühüket, internalizálják azt és saját magukat hibáztatják, ha a dolgok nem mennek jól.

A nyolcas tudja, hogy a düh helyes érzés és hogy ez valaki másnak a hibája. Teljesen mindegy, hogy mi történik, a nyolcas képes arra, hogy megmagyarázza, vagy igazolja saját dühét, saját durvaságát. Az igazság az, hogy minél nyilvánvalóbb az, hogy a nyolcas téved, annál hangosabbá válik. A nyolcasok egy szemben álló ellenséges megközelítést alkalmaznak az emberekkel szemben. A nyolcasoknak egyfajta megtorló reakciójuk van. Ha ezt teszed velem, akkor ezt fogod viszakapni tőlem. Ha a nyolcasnak nincs módja arra, hogy abban a pillanatban visszaadja, amit kapott, az ellenséges érzést megtartja magában és érleli, és ez mint bosszúállás fog később megjelenni.

Idealizálás
Amikor nagyon fiatalok voltak, a nyolcasok azt tapasztalták, hogy az élet túlterhelte őket. A kikristályosodás pillanatáról gyakran az az érzésük, hogy az élet-halál helyzet volt. Mivel túlélték ezt a megterhelő próbatételt, kialakult az a meggyőződésük, hogy bármit megtehetnek. A kilences jelszava: Kényelemben vagyok. Függetlenül attól, hogy abban a pillanatban az élet éppen milyen nehéz, a kilences általában azt mondja: Igen, elég jól megvagyok itt. Megvan a tévém, a számláim ki vannak fizetve. Valahogy boldogulok. A magáról alkotott idealizálása az, hogy kényelemben van, az életben nincs valódi problémája.

A nyolcas jelszava: Kompetens vagyok. Uralni tudja a dolgokat. Ezen meggyőződés, valamint az ébrenmaradásra történő stimulálás szükséglete miatt a nyolcasok gyakran táncolnak a borotva élén. Túl gyorsan vezetnek és néha ámokfutó vezetők lehetnek. Az egyik nyolcas azt mondta, hogy ő soha nem hajt gyorsan, mert túlságosan tiszteli az életét és biztonságát. Hozzátette azonban, hogy vannak bizonyos jelzőlámpák, amiket figyelmen kívül hagy, mivel azokat rossz helyre szerelték. A maffia don a társadalomban egy nyolcas szerep. Neki erős morális kódja van. Sohasem öl meg az anyád házában. Védelmezi és gondját viseli a családnak, védelmezi a közösséget, biztonságos hellyé alakítja a környezetet és törődik a kölykökkel. Ha problémád van, ad valamennyi pénzt. A don pozíciója a család és a védtelen fölötti gondviselés az ellenséges világban.

Mivel a társadalom ellenség, rendszerébe épített nem fair előnyökkel, a társadalmi szabályok nem vonatkoznak a nyolcasra.

Beszédstílus
A beszédstílust itt dirigálásnak nevezzük. A kilences mondákat mesél neked, míg a nyolcas azt mondja: a baj veled az, hogy … Humoruk szadista és provokatív lehet. Az egyes prédikál, a kilences mondákat mesél, a nyolcas pedig dirigál. Kényszerítve érzi magát arra, hogy megmondja neked, mit kell vagy mit nem kell tenned. Úgy érzi, hogy az a kötelessége, hogy tudassa veled, mi a jó neked és mi a rossz veled kapcsolatban.

A nyolcasoknak egyfajta helyes önigazolási érzésük van, ellentétben az egyesek morális becsületességével. Mikor egy nyolcas dirigál neked, ez egyfajta felsőbbrendűségi és kompetencia érzésből fakad, éppúgy, mint ahogy a testben is jelentkezik egy fizikális késztetés a domináns pozíció elfoglalására.

A csapda
A hetes csapdáját idealistának nevezzük. Ez az idealizmus része annak a módszernek, ahogy az ego megvilágosodottnak igazolja magát. Ezek igazi idealisták. Szabadság, Egyenlőség, Testvériség – hetes mottó.

A hetes imádja a magasat az alacsonnyal összehozni. Az egyik ismerősünk egy bankban volt aerobik-tanár. Tervezte, hogy kilép, de ami mégis ott tartotta, az az volt, hogy a vezérigazgatót és a portást párba állítva izzasztotta.

Védekező mechanizmus
A nyolcas esetében ez a tagadás. A tagadás két módon működik. Először bármiféle vétkesség tagadása és a hibáztatás másra történő kivetítése. A tagadás akkor is megtörténik, amikor a nyolcas erős érzelmeket él át és nincs tudatában az érzéseknek. Az érzelmeket gyakran letagadja, mivel ezek gyengeség vagy sérülékenység vagy vétkesség jelei lehetnek. A nyolcasoknál a tagadás onnan származik, hogy gyermekként következetlenül büntették meg őket és onnan, hogy van egyfajta olyan érzésük, hogy védelmezni kell magukat az ellenséges világgal szemben.

A felszín alatt a nyolcas egy lágy, édes, megriadt kisgyermek, akinek fel kellett vennie a kemény harcos maszkját. A kompetensség látszata és az érzelmek tagadása mind stratégia arra, hogy a terrort és a dühöt kezelni tudja.

Az elkerülés tárgya
Ami számára elkerülendő, az a gyengeség. A nyolcas mindig kompetensnek tűnik azért, hogy elkerülje a gyengeséget. A nyolcas tudatában van annak, hogy megdolgozza magát, amikor megengedi azt, hogy szociális, vagy munkahelyzetekben lágynak mutatkozzon. A nyolcas jelszava: Kompetens vagyok, nem vagyok gyenge. Uralni tudom. Általában csak jelentős, önmagán végzett munka után mutatkozik egy nyolcas sérülékenynek és olyannak, hogy a pillanatnak inkább alárendeli magát, mintsem hogy dominálja azt.

Gyengeségei:
Nem különösebben jó csapatjátékos, túlzottan hajlamos a versengésre. Hajlamos az autokratikus vezetésre, rosszul tűri a kritikát, az ellentmondást. Nemcsak tiszteletet, félelmet, ébreszthet környezetében, beosztottaiban. Ösztönös, impulzív személyiség, könnyen elveszt az önuralmát, agresszívvá válhat. Gyakran túlságosan is gyorsan dönt, nehezére esik mérlegelni, megfontolni a dolgokat cselekvés előtt.

Vállalja a kockázatot, dörzsölt, pragmatikus, a cél érdekében szívesen keresi meg a „kiskapukat”, úgy érzi, a törvényt is megkerülheti, ha érdekében áll. Hibáit, tévedéseit nehezen ismeri be, kudarcainak okát kizárólag a külvilágban keresi. Időnként mindenki hibáztat valamiért valakit, de a nyolcas – ha nem elég sikeres – hivatásos hibáztatóvá válik. Őszinte szókimondása tapintatlanságba csaphat át, a vitákban gyakran megsebezheti mások érzékenységét.

A leromlás folyamata:
Minél inkább fél a nyolcas kimutatni gyengeségét, annál inkább fojt el környezetében minden kritikát. Ezzel megfosztja magát a visszajelzésektől, és egyre inkább elveszti az önkontrollt.
Nagyképűvé, fölényeskedővé válik, felveszi a megközelíthetetlen és tévedhetetlen főnök szerepét, akinek „akkor is igaza van, amikor téved”.

Egyre provokatívabb, nemcsak vállalja, hanem gyakran kifejezetten keresi a konfliktust, hogy megmutassa rendíthetetlen önállósának erejét. Élvezi a szembeszállás, felülkerekedés lehetőségét.
Mivel saját céljait mindennél fontosabbnak érzi, igazságossága elvész, „A cél szentesíti az eszközt” elv alapján úgy érzi, mindent megtehet a győzelemért.

Ha veszít, téved vagy hibát követ el, a leromló nyolcas az önkritika legkisebb jele nélkül kezd önigazolásba. „Én ártatlan vagyok! Nem én csináltam!” – mondja, és őszintén így is gondolja. Az önigazolást a világ hibáztatásába fordítja át.

Leromlott:
A leromlott nyolcast a dominanciára való törekvés, autokratikus hajlam könyörtelen diktátorrá teszi. Önzővé, egocentrikussá válik, átgázol másokon, minden áron győzni akar. A gyengédségnek, másokra figyelésnek már nyoma sincs benne. A hatalomvágytól erőszakossá, agresszívvé és tapintatlanná válik. Elképzeléseiből jottányit sem enged, úgy tartja, mindig győznie kell, elutasítja a kompromisszumot. Jaj annak, aki szembe mer szállni vele.

Kommunikációja is fenyegetővé válik, egyre nyíltabban helyez kilátásba, illetve alkalmaz retorziókat. Ha nincs módja arra, hogy abban a pillanatban visszaadja, vélt vagy valós sérelmét, akkor az ellenséges érzést megtartja, sőt, érleli magában, míg megérik az idő a bosszúra.

A leromlott nyolcas elűzi maga mellől az embereket sőt: ellenségévé teszi őket, akiknek minden okuk megvan rá, hogy leszámoljanak vele. Ahogy egyre destruktívabbá válik, úgy válik egyre sebezhetőbbé is. És végül pontosan azt éri el, amitől a legjobban félt: minden esély megvan arra, hogy bántani fogják, és elveszti önállóságát.

A személyiségfejlődés útja:
A felszín alatt a nyolcas egy lágy, édes, megriadt kisgyermek, akinek fel kellett vennie a kemény harcos maszkját. A nyolcasnak ezt a gyermeket kell megtalálnia, megnyugtatnia, és biztosítania arról, hogy a világ nem is olyan veszélyes és ellenséges hely.

A nyolcasnak szembe kell néznie gyengeségével, sebezhetőségével, Ha talál egy – legalább egy – igaz barátot, akiben őszintén bízni tud, és meg tud nyílni előtte, akkor szorosabb kapcsolatba kerül saját érzéseivel. Így megélheti, hogy érzései, bánata nem gyengítik erejét, cselekvőképességét.

Fejlett személyiség:
A fejlett nyolcasok konstruktív és tiszteletet parancsoló vezetők. Igazságos, jó döntéseket hoznak, tetteikért pedig vállalják a teljes felelősséget. Szavuk és kézfogásuk pedig egyenértékű bármilyen szerződéssel. Büszkék önmagukra és eredményeikre, de tudják, hogy mások segítsége nélkül semmire sem jutnának. Törődnek mások szükségleteivel, kiváló emberismerők, nemcsak azt látják a másikban amire képes, hanem azt is, hogy mivé válhat. Tudják, hogyan lehet kihozni a legjobbat.

Erős akaraterővel és önuralommal rendelkeznek. Képesek legyőzni az akadályokat, vállalják a küzdelmet, melyekből még akkor is megerősödve kerülnek ki, ha aktuálisan nem győztek, mert a győzelem már nem mindennél fontosabb a számukra. Kiállnak jogaikért, de maximálisan figyelembe veszik mások jogait is. Bátor, nemes lelkű karizmatikus emberek, akiket szívesen és önként követnek. Szabadok és függetlenek, képesek arra, hogy nagy dolgokat vigyenek végbe.

A fejlett nyolcas a Harcos. Az ösvény az ártatlanság és a szent eszme az igazság. A nyolcas akkor van valójában az úton, amikor úgy érkezik egy helyzetbe, mint egy csecsemő – frissen, előítéletek nélkül, a gyengeség kimutatásának szándékával, nem bírva a jogát és szándékát az igazság megmondásának. Chogyam Trungpa:Shambhala című könyve írja le legjobban a harcos útját egy megvilágosodott nézőpontból. Mindenkinek ajánlom ezt a könyvet, mivel mindnyájunknak meg kell tanulni a megvilágosodott harcos mint lényünk fejlődésének fontos részének manifesztálását. A spirituális úton lévő nyolcasok ezt a könyvet a jövőbeni fejlődés útikönyveként és térképeként használhatják.

Integráció / dezintegráció

Példák: Martin Luther King, Mihail Gorbacsov, Sztálin, Szaddam Husszein, Beethoven, Hemingway, Katharine Hepburn, Jack Nicholson,, Havas Henrik, Orbán Viktor, Torgyán József, „Zorba a görög”, „a keresztapa (Don Corleone)”

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.